neprihlásený Piatok, 19. apríla 2024, dnes má meniny Jela
Umelá inteligencia Google už hľadá aj planéty, zatiaľ našla dve

Značky: umelá inteligenciaGoogleKeplerov teleskopplanéty

DSL.sk, 15.12.2017

Spoločnosť Google použila svoje technológie umelej inteligencie a strojového učenia v ďalšej oblasti, pri hľadaní planét mimo slnečnej sústavy.

V spolupráci s NASA za týmto účelom analyzovala zachytené signály z Keplerovho vesmírneho teleskopu. Keplerov teleskop vypustený v roku 2009 hľadal a hľadá planéty na základe zatieňovania ich hviezd preletom planéty pred hviezdou z pohľadu teleskopu, spôsobujúcim tak zníženie teleskopom nameranej intenzity žiarenia hviezdy.

Vzhľadom na guľatý tvar planét a ich postupný vstup a výstup spred hviezdy má zníženie intenzity spôsobené planétou špecifický priebeh. Kandidáti na signál potenciálne znamenajúci planéty sa v dátach analyzujú softvérovo aj ľuďmi, doterajšie metódy ale podľa NASA slabšie signály často prehliadnu. Navyše analýza je komplikovanejšia u hviezdnych systémov s viacerými planétami.

Google tak natrénoval za účelom hľadania planét v dátach Keplerovho teleskopu neurónovú sieť, k čomu použil 15 tisíc predtým detailne overených vzoriek dát. Následne na signáloch, na ktorých nebol trénovaný, dosiahol úspešnosť 96%.

Ukážka ešte komplikovanejších zmien intenzity hviezdy zaznamenaných Keplerovým teleskopom pri prelete planéty Kepler-1625b pred jej hviezdou Kepler-1625 spôsobené pravdepodobne navyše prítomnosťou exomesiaca, kliknite pre zväčšenie (graf: Columbijská univerzita / tím Davida Kippinga)

Potom systém nasadili na dáta zo 670 hviezdnych systémov, u ktorých už bolo objavených v každom viacero planét a ktoré boli dôkladne preverené doterajšími metódami. Softvér Google v nich ale našiel ďalšie dve planéty.

Kepler-90i je ôsmou objavenou planétou pri hviezde Kepler-90 nachádzajúcej sa 2 545 svetelných rokov od Zeme a tento planetárny systém je tak prvým známym okrem slnečnej sústavy s minimálne ôsmimi planétami. Táto planéta o 30% väčšia ako Zem je blízko svojej hviezdy s dobou obehu len 14.4 dní a na jej povrchu je pravdepodobne teplota nad 400 stupňov C. Druhá objavená planéta Kepler-80g je približne veľkosti Zeme.

Ilustrácia nájdených výsledkov (video: NASA)

Tzv. neurónové siete sú spôsobom analýzy dát, pri ktorom sa vstup pretransformováva na výstup spracovaním sieťou uzlov komunikujúcich rovnakým spôsobom ako neuróny v mozgu človeka. Programátor pri nich neprogramuje deterministický algoritmus, siete sa učia generovať požadované výstupy trénovaním na vzorke dát.

Google si vyvinul a používa pre neurónové siete výkonné hardvérové akcelerátory TPU prvej a druhej generácie, v tomto prípade bol ale jeho príspevok len softvérový a siete trénoval a používal na CPU.

Kepler pri svojej primárnej misii do pokazenia zotrvačníkov používaných na presné natáčanie a straty maximálnej presnosti analyzoval signály až z 200 tisíc hviezdnych systémov, ktoré zrejme teraz pôjde Google analyzovať.

Zdieľaj na Twitteri